ЄДРПОУ: 
Пароль: 

Про Асоціацію Діяльність Новини Запитання до СРО Контакти Мапа сайту

16.07.2019

Сертифікувати фахівців з питань фондового ринку планують по-новому

Шановні колеги!

12 липня на засідання комітету Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку з управління змінами та ризиками було презентовано проект Положення про порядок атестації фахівців з питань фондового ринку.

У проекті пропонується організувати процес сертифікації бажаючих здійснювати дії, пов’язані з безпосереднім провадженням професійної діяльності на фондовому ринку за напрямами: торгівля цінними паперами, діяльність з управління активами інституційних інвесторів, депозитарна діяльність, діяльність з організації торгівлі на фондовому ринку, клірингова діяльність, бухгалтерський облік професійного учасника фондового ринку, наступним чином.

Аплікант, тобто особа яка має намір отримати сертифікат фахівця, має пройти первинну атестацію, якщо вперше отримує сертифікат, або повторну атестацію для продовження дії сертифікату. Повторну атестацію необхідно буде проходити раз на 3 роки.

Атестація відбуватиметься для фахівців професійних учасників шляхом складання іспиту (тестів) на комп’ютері, а для керівників – складання тестів та проходження співбесіди.

Навчання перед атестацією є необов’язковим, але його можна пройти за бажанням в одному з організаторів навчання, перелік яких буде вести НКЦПФР.

Програма іспиту буде затверджуватись НКЦПФР та складатись з 4-х розділів: Базові знання, Етичні норми, Законодавство на фондовому ринку, практичні вміння та навички.

При первинній атестації необхідно буде пройти тести з усіх 4-х розділів.

При повторній атестації окремі розділи можуть бути зараховані атестаційною комісією на базі:

- Документу саморегулівної організації, що буде підтверджувати нарахування фахівцю токенів (балів) за безперервний професійний розвиток (відвідування конференцій, семінарів, викладання лекцій, написання статей, участь у комітетах СРО, видання книг та інше);
- рішення про визнання НКЦПФР документів міжнародних та/або національних організацій та/або асоціацій, що підтверджує оцінку кваліфікації фахівця.

Після успішного складання іспиту аплікант отримує кваліфікаційне свідоцтво, чинне 3 роки, та подає до НКЦПФР пакет документів для отримання сертифікату.

Сплачувати за атестацію аплікант буде атестаційному центру. Оскільки проектом передбачається, що методологічний центр буде надавати НКЦПФР прогноз очікуваної вартості його послуг на три роки, в тому числі в розрахунку на одного апліканта, та укладати договір з атестаційним центром, то вартість атестації буде складатись з оплати послуг методичного центру та атестаційного центру в розрахунку на одного апліканта.

Отже, обслуговувати процес атестації будуть нові інфраструктурні учасники, які запроваджуються проектом та які будуть допускатись до виконання обов’язків НКЦПФР та на договірних відносинах.

Мова йде про атестаційний центр та методичний центр.

Атестаційний центр буде відповідати за організацію іспитів (комп’ютери, приміщення), утворення екзаменаційної комісії, розгляд документів алікантів, перевірку документів, виданих СРО, приймати рішення про зарахування окремих модулів, видавати кваліфікаційні посвідчення, вести їх реєстр.

Атестаційних центрів може бути декілька, за умови визнання їх НКЦПФР.

Атестаційний центр не може бути організатором навчання.

Методичний центр може бути лише один.

Методичний центр розробляє та підтримує в актуальному стані базу тестових завдань, забезпечує безперебійну роботу програмно-технічного комплексу для складання іспиту, здійснює методологічне забезпечення роботи екзаменаційних комісій, формує централізовану базу результатів кваліфікаційних іспитів тощо.

Підсумовуючи можна сказати, що будується нова система інституцій, що будуть залучені до процесу атестації фахівців, при цьому кожна з цих інституцій буде знаходитись під наглядом НКЦПФР.

Під час обговорення проекту положення представниками СРО було запропоновано НКЦПФР делегувати повноваження щодо координації роботи по підготовці фахівців з питань фондового ринку та сертифікації фахівців саморегулівним організаціям. На жаль, НКЦПФР вкотре не пристала на пропозицію.

При цьому самостійно, без розбудови цілої системи інституцій виключно для атестації (не сертифікації), НКЦПФР здійснювати процедуру оцінки знань та навичок для наступної сертифікації наміру не має.

Хоча світова практика показує, що і делегування СРО повноважень з оцінки знань та допуску до провадження професійної діяльності на ринку, і виконання регулятором фінансового ринку цих повноважень самостійно, має успішні приклади, регулятор українського фондового ринку (зазначимо, що регулятор українського банківського сектору обов’язкової сертифікації фахівців не вимагає) обирає складний та ймовірно більш коштовний для апліканта шлях створення нових інституцій, укладення з ними договорів та допуску їх до виконання обов’язків.

Найближчим часом очікуємо публікацію останньої версії проекту положення на сайті НКЦПФР та будемо надавати свої коментарі.

З повагою, Асоціація «УФТ».